Rozwój gospodarczy regionu Mazur w ostatnich latach

Mazury zwane Krainą Tysiąca Jezior, z uwagi na unikatowe walory przyrodnicze oraz położenie geograficzne w ciągu ostatnich lat przeżywają dynamiczny rozwój. Turystów i inwestorów przyciągają unikatowe krajobrazy, więc w całym regionie powstają nowe hotele, restauracje oraz rozbudowywana jest infrastruktura komunikacyjna. Utworzone w 1996 r. w Szymanach lotnisko zostało rozbudowane w 2016 r., ponieważ wzrasta zapotrzebowanie na połączenia lotnicze w województwie warmińsko-mazurskim.     

Dlaczego Mazury są tak wyjątkowe?  

Mazury kojarzą się przede wszystkim z malowniczym kompleksem 2 700 jezior zajmujących powierzchnię ponad 100 km², w tym największe w Polsce Śniardwy oraz Mamry, Mikołajskie, Czos, Drwęckie, Niegocin czy Ełckie. Liczne zbiorniki wodne są połączone rzekami i kanałami. Wielu miłośników spływów kajakowych oraz żeglugi przyciąga szlak Wielkich Jezior Mazurskich umożliwiający żeglugę śródlądową przez ponad 200 km. Parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, czyste powietrze oraz wiele zabytków architektonicznych i historycznych zadecydowały o wybraniu Mazur w 2011 r. najpiękniejszym regionem Europy w konkursie „New7Wonders” w kategorii cuda natury.

Usytuowane w północno – wschodniej Polsce na terenie Pojezierza Mazurskiego i Pojezierza Iławskiego Mazury znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie wschodniej granicy Unii Europejskiej, a od północy graniczą z obwodem kaliningradzkim, dzięki czemu region ten odwiedza wielu zagranicznych gości. Na powierzchni 10 000 km2 populacja ludności wynosi 500 000 mieszkańców, więc nie jest ono tak gęsto zaludnione jak inne rejony na terenie RP. Od południa Kraina Tysiąca Jezior sąsiaduje z województwem mazowieckim, od wschodu z podlaskim, a od zachodu – z województwem pomorskim, co czyni je ważnym węzłem komunikacyjnym.

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury

Lotnisko w Szymanach znajdujące się 10 km od Szczytna i 56 km od Olsztyna posiada bardzo dobre połączenie drogowe i kolejowe. Turyści mogą dojechać do Szyman ze stolicy regionu w niecałą godzinę.

Jedyne lotnisko w województwie warmińsko-mazurskim na przestrzeni lat przechodziło wiele modernizacji, które sprawiły, że obecnie spełnia ono najwyższe normy unijne w zakresie infrastruktury, kwalifikacji personelu oraz procedur lotu i bezpieczeństwa. Trwająca od 2007 r. do 2015 r. rozbudowa Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury umożliwiła obsługiwanie lotów międzynarodowych, co zwiększyło liczbę pasażerów – w 2017 r. było ich 104 851 – oraz wykonanych operacji lotniczych – wzrosła do 2400. Obecnie obsługiwane są kursy na trasach do Lwowa (od marca 2018 r.),  Burgas, Dortmundu, Londyn-Stansted i Londyn-Luton. Posiadanie certyfikatu wspólnotowego (analogiczny posiada 13 innych polskich lotnisk) oraz przebudowa płyty lotniska umożliwiająca jednoczesne przyjmowanie trzech dużych maszyn daje duże perspektywy rozwoju na zawieranie umów z nowymi przewoźnikami.

Modernizacja dróg krajowych, powiatowych i gminnych  

O poziomie rozwoju gospodarczego Krainy Tysiąca Jezior w dużej mierze decyduje infrastruktura drogowa. Latem 2018 r. Wojewoda Artur Chojecki poinformował o dofinansowaniu przebudowy dróg lokalnych w ramach programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Stan dróg w regionie systematycznie się poprawia, ale potrzeb w tym zakresie jest jeszcze bardzo dużo – stwierdził on. Tylko w 2018 r. ma zostać zmodernizowanych 80,4 km dróg lokalnych. Dla inwestorów ważnym atutem tego regionu jest szybkie połączenie między Krakowem, Warszawą i Gdańskiem dzięki ekspresowej ,,siódemce”.

Na Mazurach w ostatnich latach obserwuje się poprawę warunków drogowych. W 2017 r. rząd przekazał 11,7 mln zł na modernizację siedmiu inwestycji drogowych (m.in. na węzeł obwodnicy Olsztyna, drogę wojewódzką nr 545). Kontynuowano prace związane z kontraktami zawartymi w 2015 i 2016 r. Wiceminister resortu infrastruktury podkreślił, że To jest pewien rozpęd, już czujemy skutki tych zmian infrastrukturalnych. Na Warmii i Mazurach lokuje się znacznie więcej przemysłu. Mamy więcej miejsc pracy, wzrastają wynagrodzenia. To nie są obietnice, ale twarde fakty. Całość inwestycji dotyczących dróg krajowych szacowana jest na 4,4 mld zł. 

Via Baltica: połączenie Ostrowi Mazowieckiej z Litwą

Na początku 2018 r. podpisano umowę dotyczącą rozpoczęcia budowy pierwszego odcinka dwupasmowej ekspresowej drogi łączącej Warszawę z Mazurami – S61. Via Baltica ma ułatwić dojazd z krajów bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia) do innych państw wspólnotowych, a jej spora część biegnie przez Polskę. Ma on przebiegać od  Warszawy (węzeł Powązkowski), do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Całość inwestycji ma zostać ukończona w 2020 r. Niewątpliwie przyczyni się ona do rozwoju turystyki
i  inwestycji na Mazurach. Obecnie w budowie jest 188 km dróg drogi S61 (koszt to 4,6 mld zł).

Hotelarstwo na Mazurach

Unikatowe krajobrazy oraz czyste powietrze przyciągają wielu turystów do Mazur, co wiąże się z rozwojem sektora hotelarsko-gastronomicznego. Mają oni szeroki wybór kwater – od prywatnych noclegów i pensjonatów, poprzez hotele trzygwiazdkowe (52), czterogwiazdkowe (21) i pięciogwiazdkowe (4). Wg danych GUS z 2017 r. obłożenie hoteli w woj. warmińsko-mazurskim wyniosło średnio 41%, jednak największy ruch odnotowuje się w wakacje – sięga ono wtedy 65-70%. Spośród wielu wspaniałych hoteli wyróżnia się oferta m.in. luksusowego Hotelu Mikołajki Conference & SPA usytuowanego na wyspie oraz kameralnego „Z widokiem na”(Łęgowo koło Olecka) z widokiem na jezioro, pola i las. W regionie stale przybywa nowych restauracji, barów, stołówek i firm cateringowych.

Najważniejsze inwestycje na Mazurach

Mazury posiadają nie tylko wiele surowców naturalnych, ale także wysoko wykształcone kadry (15 wyższych uczelni, ok. 36 000 studentów i 12 000 absolwentów), co w połączeniu ze stosunkowo niskimi kosztami najmu powierzchni biurowej stwarza korzystne warunki do inwestycji. Wg raportu „10 Wschodzących Gwiazd Sektora BPO” firmy Colliers International Olsztyn znajduje się w czołówce najlepszych miejsc w Polsce do zakładania firm. Nic więc dziwnego, że swoje siedziby mają w tym regionie takie marki jak Trade Group Call Centre (związany z siecią Orange), Prudential (potentat ubezpieczeniowy), Bank Citi Handlowy (centrum rozliczeń), Michelin Polska czy grupa IKEA.

Z uwagi na specyfikę krajobrazu, intensywnie rozwija się branża usługowa związana z wypożyczaniem sprzętu wodnego, organizowaniem wycieczek, turystyki pieszej i rowerowej.